Következő képzésünk: Átalakuló közösségek II.

Miről szól egy Átalakuló képzés?
Az Átalakuló Közösségek II. képzés az alábbi tudás- és készségelemekkel foglalkozik abbó a célból, hogy a lehet legjobban meg tudjunk alapozni egy egészséges közösségi önszerveződési folyamatot.
A módszerek mind interaktívak, a csoport részvételére épülnek. Minden menüpont egy körülbelül másfél-két órás foglalkozás-modult ír le. Az első három modul kifelé, a külvilágba fókuszál, a következő három inkább befelé, személyes belső világunkba vagy a közösségébe. Az utolsó két modul a csoport saját tudására épít.
A képzési modulok:
1. HELYZETÉRTÉKELÉS
- Helyzetfelismerés és helyzetértékelés: milyen külső hatások vannak, amelyekre a közösségünknek választ kell találnia, amelyekhez alkalmazkodnunk kell? (Ellenállóképesség, „kontextus körök”)
- Az erősségek leltározása vagy a szükségletek felmérése? Azzal főzzünk, ami van, vagy azt keressük, ami nincsen?
- Hiány alapú vagy az erősségekre építő fejlesztést kezdeményezzünk? (Hőmérő állásfoglalások)
Feladat: helyi erőforrásleltár készítése
2. JÖVŐKÉP ALAPÚ MOTIVÁLÁS ÉS TERVEZÉS:
- Társadalmi szinten milyen jövőképekkel rendelkezünk, milyenek hiányoznak, és ennek milyen hatása van a viselkedésünkre?
- Milyen az „átalakulós”, környezetbarát-közösségi jövőkép? Szelíd technológiák, összefogás, önszerveződés, igazságosság helyi és globális szinten, demokratikus változások, tartós fejlődés.
Feladat: jövőképalkotás és visszafelé tervezés
3. A KÖZÖSSÉG VÁLTOZÁSÁNAK ELŐSEGÍTÉSE - A „MOTOR”, A „MAG”, A „KATALIZÁTOROK”
- Milyen egy Átalakuló közösség? Meglévő közösségek bemutatása, auditálása. Mi működik, hogyan működik?
- Megfigyelések: meglévő csoportok vagy új csoportok? Helyi dinamikák, kontextus, konfliktusok.
Feladat: esettanulmányokon keresztül a Jó Tanácsokat felfedezni, összegyűjteni.
4. HOGYAN DOLGOZUNK EGYÜTT?
- A katalizátor szerepe (mit csinál az ötlethordó ember és hogyan?)
- Milyen jellegű emberek vannak a csoportomban? („Sárkány álmodozás” röviden)
- Hogyan dolgoz(z)unk együtt? (megfigyelés, hallgatás, ötletadás, felkarolás, bevonás, motiválás, visszacsatolás,...)
- Csoportműködés. Mi történik a csoporton belül (formálódás, viharzás, normaképzés, működés) és mit csinálunk kifelé? (gyakorlati tevékenység)
- Szervezési „parabola”, avagy meddig tart a csoport munkája?
Feladat: Diagnózis - saját csoportom auditálása, változtatási pontok keresése.
5. MILYEN A KÖZÖSSÉGEM? (Ön-, csoport-, közösség- és társadalomismeret. Tudatos változások
elősegítése)
- 4 kvadráns - önismert és csoport/közösségismeret (Ken Wilber gyakorlat)
- Külső + Belső világunk: változások szakaszai - függőség elmélet. Ki miért nyitott, ki miért zárkozik el és hogyan reagálunk minderre.
- Belső világunk: beidegzett viselkedési minták, ezeknek megértése. (hiány, félelem, fájdalom... és ezek túlkompenzációja) Feldolgozás példák mentén.
- Mit kezdünk mindezzel? Motivációs interjú, kognitiv disszonancia felébresztése, mesék, *FRAMES modell.
Feladat: Kommunikációs gyakorlat
6. KI VAGYOK ÉN
- Önismeret, motiváció, alternatív civilizációs narratíva.
Feladat: mélyökologiai gyakorlat
7. NEHÉZSÉGEK KLINIKÁJA
- milyen nehézségekkel találkoztunk már és hogyan tudtuk őket orvosolni?
- milyen problémamegoldó technikákat használunk?
- mi a konfliktusok szerepe a társadalmi változásokban?
Opcionális feladat: problémafa készítés
8. NYITOTT MŰHELY: módszertani menza
Ismersz egy jó közösség tervezési, szervezési módszert? Szeretnéd ezt megosztani másokkal? Segítünk erre felkészülni, hogy megtaníthasd a többieknek!
A tapasztaltabb résztvevőket segítjük a módszerek tudatos értékelésében is, hogy a saját közösségükben is tudják őket használni. A program alatt tanulunk csoportfejlesztő játékokat, facilitátor készségekeket, aktív értékelési eszközöket, bemelegítő / energiaadó játékokat.