2015. ápr 28.

Figyelemfelkeltés

Kihívás

A ti közösségetekben mi a legjobb módja az Átalakulást elősegítő ügyek iránti figyelem felkeltésének?

Megoldás

Szervezzünk állandó figyelemfelkeltő kampányt, amely témájában, tevékenységeiben, stílusában és nyelvezetében is vonzó a helyi közösség számára. Mindig adjunk elegendő időt, hogy megemészthessék az információkat, kifejezhessék, megoszthassák véleményüket, és meghozhassák saját döntésüket.

Részletes leírás

A figyelemfelkeltésnek rengeteg formája, módja van: bármi, ami által az emberek valami újdonságot értenek meg, sajátítanak el vagy tesznek; jövőképet alkotnak; kitalálják, hogy hogyan változtassanak meg valamit az életükben; vagy elbeszélgetnek valakivel egy tettükről – ez mind része lehet az Átalakulás szükségességére irányuló figyelemfelkeltésnek. Vannak olyan helyek és közösségek, ahol a feltűnő, nagy hírveréssel és nyilvánossággal járó események válnak be, máshol visszafogottabban, pl. a már meglévő csoportokkal való párbeszéddel és az ő munkájuk támogatásával érdemes próbálkozni. A kanadai Átalakuló Vancouver például egy teljes éven keresztül más csoportok rendezvényeit népszerűsítette és támogatta, mielőtt sajátjaikba belefogtak.

A sikeres figyelemfelkeltés azon is múlik, hogy ismerjük-e, megértjük-e azt a közösséget, amiben élünk. Előfordulhat, hogy az Átalakulás mozgalomban résztvevők egy másik városba, faluba költöznek. Ilyenkor először jó kapcsolatot kell kialakítani olyan személyekkel vagy csoportokkal, akik alapos helyismerettel rendelkeznek, és érdemes a tanácsaikat meghallgatni mielőtt látványos tevékenységbe fogunk. Az első benyomás meghatározó, és ha már a kezdet kezdetén (akaratlanul is) érdekeket sértünk, később sokáig tart és nehéz lesz kiköszörülni a csorbát.

Figyelemfelkeltés különböző embereknek különböző módon

Ahhoz, hogy hatásos figyelemfelkeltést folytassunk, meg kell értenünk, hogy hogyan működik a változás. Gyakori hiba, hogy azt hisszük: amint az emberek megtudják, hogy a jelenlegi rendszer nem működik, azonnal változtatásokba fognak. Csak meg kell nézniük egyszer a „Hülyeség kora” című ilmet, és máris szaladnak leszigetelni a lakásukat, és felásni a gyepet a kertben, hogy zöldségeket termesszenek helyette. A viselkedéskutatók szerint az emberek különböző szakaszokon mennek keresztül miután rájöttek, hogy valami nem jó, és mielőtt valóban változtatnának a helyzeten. A függőségszakértők a változás fázisainak hívják ezeket, és szerintük a különböző szakaszokban lévő egyéneknek más-más szükségleteik vannak, és máshogy kell velük kommunikálni.

Ne felejtsük el azt sem, hogy az emberek különféleképpen tanulnak. Egyesek az értelmükre hagyatkozva értik meg és jegyzik meg az információkat, írott vagy hallott gondolatok, ötletek alapján. Másokat inkább az érzelmeik által lehet megfogni, mert az foglalkoztatja őket, amit szeretnek, amitől félnek, amiben reménykednek. Megint mások tevékenységek által – valamit készítve, építve, ültetve, vagy különböző helyzeteket eljátszva – tanulnak leghatásosabban. Ha olyan rendezvényeket hozunk létre, ahol mindenki megtalálja a neki tetsző tanulási tevékenységet, valószínűleg sikeresebb lesz a figyelemfelkelő kampány.

Ha szeretnénk, hogy rendezvényünk befogadó legyen, ne feledjük, hogy a különböző emberek más-más napszakban, napon érnek rá, és egyesek nem tudnak bizonyos helyeken és időpontban megrendezett eseményekre eljutni. Gondoljuk át, hogy mi lehet kedvező kisgyermekes szülőknek, gyerekeknek, időseknek, teljes munkaidőben dolgozóknak, a nem magyar anyanyelvűeknek, a mozgáskorlátozottaknak vagy a más kultúrából érkezőknek. Vegyük számításba, hogy a különböző témák más-más közönséget vonzanak. Az Átalakulás kezdeményezésünkben valószínűleg vannak olyanok, akiket az élelmiszerkérdés, az építkezés, a művészetek, a kézműveskedés a politika vagy más érdekel, és ezekhez értenek – ezeket a témákat mind beépíthetjük a figyelemfelkeltő programjainkba.

Az alábbi ötletek szintén hasznosak lehetnek:

Adjunk időt a benyomások feldolgozására: biztosítsunk lehetőséget a résztvevők számára, hogy egy-egy film vagy előadás után kérdezhessenek az előadótól, és beszélgethessenek egymással. Gyűjtsük össze a visszajelzéseiket, javaslataikat, hogy mindenki lássa, másnak mi a véleménye. Lehet pl. post-it cetliket kiosztani, amire a résztvevők felírhatják véleményüket, amiket végül összegyűjtünk. De kirakhatunk nagyméretű papírlapokat is, amikre a résztvevők írhatnak, rajzolhatnak.

Tájékoztassunk, de ne szabjuk meg, hogy mások mit tegyenek: az Átalakulás egyik alapelve a kezdetektől fogva az volt, hogy adjunk megfelelő tájékoztatást, és utána bízzunk az emberekben, hogy megtalálják a megfelelő megoldást. Elegendő, ha saját reakciónkról beszélünk – arról, hogy mit éreztünk, mit változtattunk meg. Azonban ha megmondjuk másoknak, hogy mit kellene tenniük, az mindig fölényes és leereszkedő, ezért inkább ellenérzést vált ki.

A Guba park múltja és jövője - műhelybeszélgetés a MÁK a Gubában rendezvényenA Mozgalom az Átalakuló Kecskemétért számos különböző programmal igyekszik bevonzani egyre több helyi érdeklődőt: a szűkebb körű, szakmai jellegű rendezvények mellett több széles közönséget megszólító programjuk is van. Az évente rendszeresen megrendezésre kerülő Magvas Nap néven futó magbörze, nagyon népszerű esemény a kertészkedés, élelmiszer önrendelkezés iránt érdeklődőknek. A téma miatt nem csak helyi lakosok, de az ország minden részéről érkeznek résztvevők. A Komposztkazán készítő kaláka már szűkebb közönségnek nyújtott izgalmas órákat. A kétszer megrendezésre került MÁK a Gubában egész napos családi esemény volt, filmvetítésekkel, recycling workshopokkal, zenével sokkal szélesebb közönséget szólított meg.


Eredeti angol szöveg: Awareness raising